Begeleide leernetwerken

Scholen die de subsidie Verbetering basisvaardigheden ontvangen, kunnen gebruikmaken van verschillende vormen van ondersteuning, zoals een begeleid leernetwerk. In zo’n leernetwerk staat de uitwisseling met andere scholen in een regio centraal. Deelnemende scholen maken gebruik van de kracht van de groep om hun verbeterplan basisvaardigheden verder te verdiepen en aan te scherpen.  

Samenstelling leernetwerken

De leernetwerken zijn bedoeld voor scholen die geen individuele ondersteuning krijgen vanuit het Masterplan basisvaardigheden. Deelname is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Bij de start van een subsidietraject kunnen scholen zich aanmelden voor een leernetwerk in hun regio. Iedere school neemt met twee personen deel aan een leernetwerk.  

Opzet leernetwerk

Ieder leernetwerk bestaat uit vier tot zes scholen. De scholen komen onder begeleiding van een onderwijscoördinator van het ministerie van OCW gedurende twee schooljaren bij elkaar. Daarbij bezoeken zij steeds een van de deelnemende scholen. De deelnemers worden meegenomen in de vraagstukken van de school, kijken mee in de klas en reflecteren samen op de aanpak.  
 

‘Een kijkje in de klassen bij een collega-school is super leerzaam.’

Evidence informed werkwijze

Binnen de leernetwerken maken de scholen gebruik van een simpel maar doeltreffend hulpmiddel om de gewenste verbetering concreet te maken: een theory of action. Deze werkwijze is gebaseerd op de theorie van Argyris en Schön (1978), door het Center for Educational Leadership (Universiteit van Washington) uitgewerkt in een praktisch denkmodel. Door hun eigen theorie over een gewenste onderwijsverbetering steeds aan te scherpen op basis van wetenschappelijke kennis en praktijkkennis over het vraagstuk, wordt de kans op succes groter (evidence-informed werken).