Ruim 2.100 subsidiescholen van start met aanpak basisvaardigheden
Ruim 2.100 scholen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs krijgen sinds juni de subsidie Verbetering basisvaardigheden 2024. Zij willen de basisvaardigheden op hun scholen duurzaam verbeteren. Daarbij krijgen ze ondersteuning van het ministerie van OCW. Uiterlijk 11 oktober 2024 leveren de scholen hun activiteitenplan in. Daarin staat hoe ze de komende twee jaar de subsidie gaan inzetten. Inmiddels zijn sinds 2022 ruim 5.100 scholen aan de slag om het onderwijs in de basisvaardigheden te verbeteren met ondersteuning vanuit het Masterplan basisvaardigheden.
Webinar subsidieregeling
Tijdens een webinar kregen deelnemende scholen van het ministerie van OCW en DUS-I informatie over de subsidieregeling en het indienen van het activiteitenplan. Zo kwamen onder meer het evidence-informed werken aan de basisvaardigheden, de onderdelen van het activiteitenplan en de monitoring en verantwoording aan bod. Via onderstaande link kun je de video van het webinar bekijken.
Startbijeenkomsten
Ook hield het ministerie van OCW in september vier startbijeenkomsten door het land voor alle scholen die van de subsidieregeling 2024 gebruikmaken. Deze bijeenkomsten boden scholen een basis voor het opstellen van hun activiteitenplan. Zo waren er sessies met kennis en nieuwe inzichten op het gebied van de basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid en onderwerpen als effectief leiderschap en data-geïnformeerd werken.
Ook presenteerden scholen die al eerder met hulp van het ministerie startten met een verbetertraject hun aanpak tijdens zogeheten podiumsessies. Bovendien was er veel gelegenheid om andere scholen te ontmoeten, onder meer in rondetafelgesprekken en op de informatiemarkt.
Begeleide leernetwerken
De startbijeenkomsten waren ook de plek om meer te horen over de ondersteuning die het ministerie van OCW en diverse expertisepunten bieden. Het ministerie van OCW ondersteunt scholen onder meer met een-op-een-begeleiding (prioriteitsscholen) en begeleide leernetwerken. 119 scholen meldden zich afgelopen september aan voor zo’n netwerk, dat begeleid wordt door een onderwijscoördinator van het ministerie van OCW. De komende twee schooljaren nemen de deelnemers in deze leernetwerken elkaar mee in de vraagstukken van hun school, kijken bij elkaar in de klas en reflecteren op de aanpak.
Wil je als school aan de slag met de verbetering van de basisvaardigheden? Raadpleeg de interventiekaart voor kennis, handreikingen en inspiratie. Wil je meer weten over de subsidieregeling Verbetering basisvaardigheden 2024? Ga dan naar de website van DUS-I.