Nieuwe aangescherpte conceptkerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde een belangrijke stap vooruit

Staatssecretaris Mariëlle Paul van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap deelde vrijdag 11 oktober de aangescherpte conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde met de Tweede Kamer. De aangescherpte conceptkerndoelen zijn uiterst belangrijk om basisvaardigheden te verbeteren. De focus ligt daarbij op lezen, schrijven en rekenen.  

kinderen lezen in de klas
Beeld: ©Rijksoverheid / Phil Nijhuis

Basisvaardigheden op orde

Elke leerling moet goed leren lezen, schrijven en rekenen. Deze basisvaardigheden zijn belangrijk voor succes op school en in de samenleving. Het basisniveau van veel leerlingen is niet goed genoeg, vooral bij lezen, schrijven en rekenen. De aanpassing van het curriculum gaat helpen om hierin verandering te brengen.  

Curriculumvernieuwing

De nieuwe kerndoelen zijn een stuk concreter dan de huidige, zodat ze leraren meer richting geven om het onderwijs vorm te geven. Het landelijk expertisecentrum voor het curriculum, SLO, werkt in opdracht van het ministerie van OCW aan een voorstel voor het bijstellen van het landelijk curriculum. Dit doet SLO samen met leraren, experts, wetenschappers en andere organisaties. De ontwikkeling van de kerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde heeft voorrang gekregen, zodat scholen hiermee zo snel mogelijk aan de slag kunnen.  

De conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn in maart 2024 opgeleverd en worden nu beproefd. De andere leergebieden volgen in november. Dit zijn de moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport. Voor dove en slechthorende leerlingen zijn de conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal opgeleverd.  

Groot draagvlak leraren

Meer dan 200 scholen in het po en vo hebben de nieuwe doelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde getest en vonden ze nuttig, zo blijkt uit de Kamerbrief. Ook zijn verbeteringen van de wetenschappelijke curriculumcommissie verwerkt, met als resultaat een breed gedragen en toekomstbestendig curriculum. Het draagvlak bij zowel onderwijs als wetenschap is groot. Leraren zijn enthousiast over de duidelijkheid en de focus op lezen, schrijven en rekenen. Zij vinden de nieuwe doelen concreter en beter toepasbaar in de praktijk. Dit helpt hen om gerichter les te geven en overladenheid te voorkomen.

Vervolgproces

Woensdag 16 oktober zijn de conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde besproken in het Commissiedebat OCW. Dit debat is een belangrijke stap in het proces. Na het debat vindt een verdere verfijning van de kerndoelen plaats en wordt het aantal teruggebracht. De door het onderwijsveld en de wetenschap gewenste concrete uitwerking blijft behouden, benadrukt de staatssecretaris in de brief aan de Tweede Kamer. Dit leidt tot minder kerndoelen, gaat overladenheid tegen en legt de focus in het curriculum op lezen, schrijven en rekenen. In de brief benadrukt de staatssecretaris ook dat scholen niet hierop hoeven te wachten. De nu opgeleverde kerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde bieden veel houvast om aan de slag te gaan.   

Zie ook

SLO publiceert de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde - SLO 

Kinderen krijgen rekenles
Beeld: ©Rijksoverheid / Phil Nijhuis